verzuim

Hoe krijg ik ontspannen werknemers die met plezier hun werk doen?

Om weer met overtuiging en plezier te doen wat echt bij je past, kan soms ver weg lijken. Door het programma ‘stress te lijf‘ te volgen ben je weer de baas over jouw stressniveau, in plaats van dat jouw stress jou de baas is. De methode gebruikt dezelfde hartcoherentie techniek als ademspecialist Wim Hof. Met de juiste aandacht voor adem stem je het fysieke en psychologische systeem weer af op jouw individuele levensritme.

Vergroot je vermogen om te ontspannen. Gebruik de hartcoherentiemeter comfortabel thuis en krijg live feedback over je vordering! Laat het het leven weer door je aderen bruisen, vind rust door gedachten patronen te doorbreken en stel jezelf in staat op tijd de balans te herpakken wanneer dat nodig is. Geef vitaliteit en voldoening weer de hoofdrol die ze verdienen.

Om je balans te kunnen herpakken, moet je soms durven stil staan.

Ter preventie van verzuim of in het kader van re-integratie kan het ontwikkelen van een hoge hartcoherentie een helpende factor zijn. Hiertoe worden drie ‘Stress te Lijf‘ programma’s aangeboden.

BASIS

Je kunt met de methode kennis maken door het volgen van de BASIS module. Deze bestaat uit twee sessies die op locatie Utrecht of Naarden plaats vinden en binnen twee weken na elkaar gepland worden. We brengen je gezondheid in kaart door de vitaliteitscheck middels een vragenlijst, en meten je vermogen om te ontspannen met het hartcoherentie apparaat. Op basis van de uitkomsten vult zich de doelstellingenkaart. Alleen als de werknemer akkoord is vindt er een start-, midden- en eindgesprek plaats inclusief geknopte (niet inhoudelijke) rapportage. Zo kan de werkgever aangehaakt blijven bij het preventie- of herstelproces.

INTENSIEF EN COMPLEET

Ontspannen en tijdsdruk zijn geen goede vrienden. Toch biedt de module INTENSIEF een programma waarbij snel, merkbare resultaten te behalen zijn. De deelnemer kan, tussen de coachingssessies door, thuis oefenen met het apparaat  in bruikleen. Zo kan de voortgang van het vergroten van de hartcoherentie tijdens het oefenen bijgehouden worden. De coachingsgesprekken richten zich op het aanleren van de ontspanningstechnieken (hartcoherentie en havening) enerzijds, en het werken aan de opgestelde doelen anderzijds. Om het effect van ontstressen te vergroten ontvangt de deelnemer een geluidsopname van een maat gemaakte visualisatie. Er kan zonder meerkosten gekozen worden voor de module COMPLEET.

MODULES

€285 / basis

STRESS TE LIJF – CONSULT

€1490 / intensief

Stress Te Lijf – 3 maanden

meest gekozen
4.4/5

€2990 / compleet

Stress Te Lijf – 6 maanden

Info
achtergrond

Hartcoherentie is een korte benaming voor een coherent hartritmepatroon. ‘Coherent’ betekent ‘samenhangend’. Er is sprake van een hoge hartcoherentie als jouw hartritme mooi samenvalt met jouw ademhaling. Bij een lage hartcoherentie valt jouw hartritme niet goed samen met jouw ademhaling. We spreken dan van een chaotische hartslagvariabiliteit.

Wanneer je last hebt van stress, is er sprake van een lage hartcoherentie. Ook kunnen psychische klachten juist een negatieve invloed hebben op jouw hartcoherentie.

Kortdurende stress is gezond, dit geeft geen problemen. Het is anders wanneer de hartcoherentie laag blijft tijdens ontspanning. Wanneer dit het geval is, is er sprake van chronische stress of spanning (de ongezonde variant van stress). Wanneer er sprake is van chronische stress of spanning kan je last krijgen van lichamelijke klachten.

Je hartcoherentie kun je trainen, en meten met een speciaal apparaat. Zo kun je je hartcoherentie positief beïnvloeden en weer op een gezond niveau brengen door middel van ademhalingsoefeningen, visualisaties en positieve gevoelens door lichaamsgerichte psychotherapie.

Wil jij werken aan een hogere hartcoherentie en wil je daarbij professionele ondersteuning? Sabine Meulenbeld kan samen met jou oorzaken onderzoeken van een chaotische hartslagvariabiliteit en werken aan een hogere hartcoherentie.

Een bekende manier om met hartcoherentie te werken is de Wim Hof methode aka The Iceman. Ademhaling beïnvloed je je autonome zenuwstelsel. De Wim Hof Methode bestaat uit drie belangrijke onderdelen: ademhalingsoefeningen, koude training, meditatie & visualisatie. Drie van die twee vormen integraal onderdeel van het ‘stress te lijf’ programma.

Zelfs op Skepsis.nl zijn ze positief over Hof: “Wetenschappelijk zeer interessant, omdat het voor het eerst aantoont dat je wel degelijk bewust, zonder medicatie, in staat bent om je afweersysteem te beïnvloeden. De onderzoekers vermoeden dat het vooral draait om de ademhalingstechnieken, die het adrenalinepeil doen stijgen en het is bekend dat adrenaline de afweer onderdrukt.”

In de afgelopen jaren hebben wetenschappers ontdekt dat het hart zijn eigen onafhankelijke zenuwstelsel heeft- een complex systeem dat het “brein van het hart” genoemd wordt. Dit systeem ontvangt informatie en stuurt het door naar de hersenen in het hoofd. Zo ontstaat er een tweerichtingsverkeer tussen het hoofd en het hart.

Hartcoherentie geeft je inzicht en informatie hoe verschillende delen van je hersenen functioneren en samenwerken, hoe emotionele herinneringen je gedrag beinvloeden, wat je emoties en je zenuwstelsel met elkaar te maken hebben en hoe je hart en brein met elkaar communiceren.

De eerste stap richting een vitaal leven is
beginnen met stilstaan.

Albert Sonneveld – Stress Burn-out specialist

locatie Utrecht

Schuiven naar boven